piatok 28. februára 2014

Delená strava

Po rokoch zásad zdravej životosprávy som sa rozhodla pre stravu delenú!

Tu je môj dôvod:
Delená strava je veľmi primitívna, ma 3 priamočiare pravidlá, nedávajú priestor pre špekuláciu.

Ako ste si z minulého príspevku všimli, základy zdravej stravy ovládam už 4 roky. K čomu mi to bolo? Nu, vpodstate k ničomu. Či mám díky tomu extra kvalitný život neviem posúdiť, no napriek mojej váhe mám zdravie naprosto vporiadku, cholesterol ukážkový :)
Akurát, výsledok mojej zdravej stravy bol ten, že som často hrešila, bohužiaľ. A to tak často, že polkilo stratené od pondelka do piatka, bolo v nedeľu na svojom stabilnom mieste, tzn. na bruchu. Abo zadku. Proste tam niekde. Je pravda, že mnou zjedený objem potravy občas zaskočí i kolegov, otca, strýka, deda, priateľa. Ehm... Medzi moje priority rozhodne musí patriť i zmenšenie objemu žalúdka (nie operáciou).

Aké to sú tie pravidlá delenej stravy?
Štyri skupiny - živočíšne, rastlinné, zeleninové, ovocné produkty a ich kombinácia.
Živočíšna len so zeleninovou, Rastlinná len so zeleninou a ovocnou a to platí pre celý deň. BODKA. TEČKA.

Nejak som sa nedala na pátranie prečo to tak má byť. Či naozaj to že si nedám kurací stejk pokrytý šunkou a broskyňou, čo údajne kvasí v žalúdku spolu, alebo to že si nedám zemiaky s grilovaným kuraťom spôsobí krásny úbytok váhy alebo je to o ničom inom... Vlastne si myslím že je to o tomto:
Díky týmto 3 pravidlám eliminujete tak 3/4 jedálničku.
Napr: všetky sušienky sú mimo, keksy, čokolády atď. Rovnako knedlo vepřo zelo. Aké by už bolo knedlo so zelom alebo vepřo so zelom :) A čo teprv pečené koleno bez horčicou potretého chleba. Francúzske zemiaky, chleba s maslom a šunkou. Krupica. Na raňajky ani palacinky s tvarohom, ani praženica s rožkom. Ani párok v rožku. Ani mekáč. Nič z toho nesmiete. Na obednajšie menu si už toho v bežej kantíne veľa nevyberiete.

Čo ale znamená delená strava pre mňa? Ja v reštauráciách nejedávam roky, bez sušienky sa obídem ťažšie, no stačí mi i horká čokoláda. Nuž, mne tento primitívny systém dáva jednoduchý RÁD. Stačí mi na 1 papier napísať ktorý deň budem mať ktoré kombinácie, vymeniť ryžu za jáhly, fazuľu za cizrnu, cottage za tvaroh a hotovo. Jednoduché. Naozaj primitívne. Idem do obchodu s týmto mojim papierom, a kúpim len presne to čo mi treba v takom množstve v akom mi to treba. NULOVÁ špekulácia typu "a však si kúpim konzervu tuniaka". A v slabej chvíli buchnem tuniaka s cesnakom a špagetami do brucha.
Delená strava mne nedáva možnosti vymýšľať, byť kreatívna tam kde nemusím byť, nemám doma potraviny ktorým neviem odolať.  A už aj keď mám, je zrazu pre mňa ľahké neotvoriť syr, pretože živočíšny deň je až pozajtra. Je to omnoho jednoduchšie než klasická zdravá strava. To som proste nedokázala. Možno tým že je pestrejšia vrámci jedného dňa (od raňajok po večeru do seba dostanete možno 25 rôznych surovín) a je tak možnosť vymýšľať. Pri delenej strave to je o viac než polovicu menej, no pestrosť samozrejme je v rámci týždňa (veď uvidíte moje jedálničky).  Zatiaľ som na delenej strave 3 týždne, a neviem si to vynachváliť.

Ešte by som chcela dodať, že mám doma relatívne starú knižku i s receptami delenej stravy. A tam sa to podľa mňa trochu od zdravých jedál odkláňa - vyprážané karfioly, pečené zemiaky na 7 spôsobov, všemožné prívarky a polievky so zahustením... Toto samozrejme u mňa v jedálničkoch nenájdete.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára